English
Industry

Donoma reż. Djinn CarrénardDonoma reż. Djinn Carrénard
Industry
02 kwietnia 2013
Spotkania ze zdobywcą Nagrody Publiczności 12. MFF T-Mobile Nowe Horyzonty

Djinn Carrénard – scenarzysta, reżyser, autor zdjęć i montażu, producent, a także aktor Donomy, filmu który zdobył prestiżową Prix Louis Delluc 2011 za najlepszy debiut i Nagrodę Publiczności 12. MFF T-Mobile Nowe Horyzonty we Wrocławiu, będzie gościem specjalnym warszawskiego pokazu filmu, w piątek, 5 kwietnia o 20.00 w kinie Muranów. Po pokazie, w sali kinowej odbędzie się spotkanie z reżyserem.

Djinn Carrénard odwiedzi także dwie polskie szkoły filmowe: PWSFTViT w Łodzi (piątek, 5 kwietnia o 12.30) i Wajda School (sobota, 6 kwietnia o 12.30) i opowie o procesie twórczym i produkcyjnym filmu, który według IMDB.com kosztował 150 Euro.

Oba spotkania w szkołach są otwarte dla studentów i członków branży filmowej.

Film Donoma wejdzie na ekrany polskich kin 5 kwietnia 2013 (dystrybucja: Stowarzyszenie Nowe Horyzonty).

 

Donoma

reżyseria: Djinn Carrénard | obsada: Emilia Dérou-Bernal, Sékouba Doucouré, Salomé Blechmans | Francja 2010, 133’ | dystrybucja: Stowarzyszenie Nowe Horyzonty

Plotka głosi, że Donoma została nakręcona za partyzancką kwotę 150 euro. Fenomen debiutu Djinna Carrénarda nie leży jednak w zaskakująco niskim, nawet jak na niezależne kino, budżecie, lecz w charyzmatycznej – przyklejającej widza do ekranu – narracji.

Pozornie to mozaikowa historia kilku zazębiających się romansów: między nauczycielką hiszpańskiego, jej niesfornym uczniem i jego dziewczyną stygmatyczką. Drugi trójkąt uczuciowy łączy przystojnego, czarnoskórego nieudacznika oraz dwie fotografki: białą i czarną. Donoma stara się być operacją na żywym ciele francuskiego społeczeństwa, a miłosne historie służą tu tylko do tego, by pokazać toczące ten organizm choroby: rasizm, materializm, seksizm i kastowość. Niepokojąca muzyka Franka Villabelli przenosi bohaterów z ciasnych mieszkań i zaplutych wagonów metra, w których rozgrywa się akcja filmu, w duchowy wymiar emocjonalnych tortur, jakim nawzajem i nieustannie poddają się jego bohaterowie. Nerwowa, rwąca się narracja przypomina kino Johna Cassavetesa, improwizowane, wypowiadane slangiem z szybkością karabinu dialogi to zaś francuska wersja amerykańskiego mumblecore’u.

Krytycy zwracają uwagę na fakt, że Djinn Carrénard podąża przetartym już nieco szlakiem francuskich reżyserów: Abdellatifa Kechiche tunezyjskiego pochodzenia (Wina Woltera, Unik, Tajemnica ziarna) i Rabaha Ameur-Zaimeche z algierskimi korzeniami (Mieścina numer jeden, Dernier Maquis), pokazując, że pogrobowcy francuskiej nouvelle vague rodzą się dziś nie w dusznych kawiarniach Dzielnicy Łacińskiej, a na paryskich przedmieściach.  Sam Abdellatif Kechiche był zachwycony filmem Carrénarda: „Wspaniały, inteligentny, wrażliwy – komentował. Jest w nim i wolność i kontrola. Scenariusz wydaje się całkowicie szalony, a jednocześnie mistrzowsko zorkiestrowany. Film porusza intymne kwestie, co w kinie nigdy nie było proste. Zwycięża dzięki reżyserii, pełnej prostoty i subtelności. Wszyscy aktorzy są niesamowici! Donoma to klasa sama w sobie, zwiastująca nową erę we francuskim kinie. Film bez producenta, czyste dzieło artysty”. (cineuropa.org) 

 

Djinn Carrénard

Urodził się w 1981 roku w Port-au-Prince, z pochodzenia jest Haitańczykiem, nim przed laty osiadł w Paryżu, mieszkał w Togo, Francuskiej Gujanie i w Normandii. Studiował w Paryżu filozofię. Od 2004 roku pochłania go jednak całkowicie kino, jest autorem muzycznych wideoklipów i krótkich metraży. Niskobudżetowa, „partyzancka”, eksperymentująca z formą i w pełni autorska Donoma to jego pełnometrażowy debiut, doceniony przez krytykę i publiczność podczas pokazów na najważniejszych światowych festiwalach, m.in. w Cannes w ramach Association for the Distribution of Independent Cinema (ACID), w Busan, Montrealu, Raindance w Londynie, Atenach, Miami, Nowym Jorku. Carrénard jest autorem scenariusza Donomy, reżyserem, autorem zdjęć i montażu, producentem, zagrał też jedną z ról. W 2011 roku film otrzymał prestiżową francuską nagrodę Prix Louis Delluc dla najlepszego debiutu. W przeciwieństwie do bardziej komercyjnych Cezarów, francuskich Oscarów, zadaniem tego wyróżnienia jest wskazanie filmów, najbardziej ze wszystkich oddających nowatorskiego ducha kinematografii francuskiej, zapisanej w nim tradycji eksperymentowania, szukania nowego filmowego języka. Prix Louis Delluc otrzymali m.in. Robert Bresson, Jacques Tati, czy Alain Robbe-Grillet.

Reżyser zaczął już pracę nad kolejnym projektem Faire l’amour (Making Love). Autorski scenariusz opowiada historię pary całkowicie różnych od siebie bohaterów, których niespodziewanie połączyła miłość. Kahina odsiaduje wyrok w więzieniu i właśnie dostała przepustkę na święta, by spędzić trochę czasu z czteroletnią córką. Oussmane jest muzykiem, który stracił słuch i męczył się przez ostatnie lata w związku pozbawionym głębszych uczuć z kobietą, desperacko pragnącą dziecka. Podobnie jak w Donomie Carrénard zagra w Faire l’amour jedną z ról.

Moje NH
Strona archiwalna 13. edycji (2013 rok)
Przejdź do strony aktualnej edycji festiwalu:
www.nowehoryzonty.pl
Nawigator
Lipiec 2013
PWŚCPSN
151617 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
Skocz do cyklu
Szukaj
filmu / reżysera / koncertu
 
KalendariumIndeks filmówMój planKlub Festiwalowy Arsenał
© Stowarzyszenie Nowe Horyzonty
festiwal@nowehoryzonty.pl
realizacja: Pracownia Pakamera
Regulamin serwisu ›