English
Seanse
28 lipca, 10:00
Pokazywany w poranek filmowy 4 razem z:
Sally, Tape Generations, Płyty, Labirynt, Musivum 1 1974. Przez szkło (wolna wersja), Bis (wersja oryginalna)
  Metka
Czy chcesz obejrzeć ten film?
tak!niemoże
Zapisz
Udostępnij opis
Metki innych
5
6
75
wyświetlanie: wszystkie
poranek filmowy 4
14’
Pokaz dla dzieci od 6 do 10 lat
napisy: polskie i angielskie
Sally
Holandia 2005 / 3’
reżyseria: Luna Maurer, Roel Wouters
producent: Natalie Faber, Carolien Euser
produkcja: Cut-n-Paste
właściciel praw: Luna Maurer, Roel Wouters
źródło kopii: EYE Film Institute Netherlands
język: bez dialogów
barwa: kolor

Rozświetlone pudełko, którego ścianki tworzą plansze białych kwadratów. Szklane kulki tańczące wbrew grawitacji – po pudełkowej podłodze, po ścianach, po suficie. Fantastyczna gra kształtów i faktur, zabawa z wyobraźnią, którą dziecko z pewnością zrozumie. Film jest częścią projektu Grote kunst voor kleine mensen (Wielka sztuka dla małych ludzi) prezentowanego w 2005 roku w Muzeum Stedelijk w Amsterdamie.


Tape Generations
Holandia 2001 / 3’
reżyseria: Johan Rijpma
scenariusz: Johan Rijpma
zdjęcia: Johan Rijpma
montaż: Johan Rijpma
muzyka: Johan Rijpma
producent: Johan Rijpma
właściciel praw: Johan Rijpma
źródło kopii: EYE Film Institute Netherlands
język: bez dialogów
barwa: kolor

Zwykłe rolki taśmy klejącej zaczynają żyć własnym życiem. Przyklejone w symetrycznych układach do płaskiej powierzchni, powoli rozwijają się rozciągane siłą przyciągania ziemskiego. Twórca tej animacji, Johan Rijpma, filmuje je z wielu różnych punktów widzenia, potem odwraca obraz, pokazuje proces rozwijania się w przyspieszonym tempie, dzięki czemu oglądamy już nie po prostu taśmy, ale ruchome rzeźby podlegające ciągłym metamorfozom.


Płyty
Tiles / Tegels
Holandia 2009 / 2’
reżyseria: Johan Rijpma
scenariusz: Johan Rijpma
zdjęcia: Johan Rijpma
montaż: Johan Rijpma
muzyka: Johan Rijpma
producent: Johan Rijpma
właściciel praw: Johan Rijpma
źródło kopii: EYE Film Institute Netherlands
język: bez dialogów
barwa: kolor

Kolejna poklatkowa animacja Johana Rijpmy. Tym razem artysta zestawia ze sobą fotografie płyt chodnikowych. Popękanych, pomazanych kredą, obrosłych trawą, poplamionych, pokrytych resztkami łuszczącej się farby. Chodnik okaże się królestwem obrazów, zmieniających się jak w kalejdoskopie na naszych oczach. Granicą jest tylko rama chodnikowej płyty.


Labirynt
Labyrinth / Labirint
Holandia 1974 / 2’
reżyseria: Maarten Visser
scenariusz: Maarten Visser
zdjęcia: Maarten Visser
montaż: Maarten Visser
właściciel praw: Helena Visser-Brouwers
źródło kopii: EYE Film Institute Netherlands
język: bez dialogów
barwa: kolor

Maarten Visser realizował swoje filmy, fotografując układy maleńkich kolorowych płytek i zestawiając je w animacji poklatkowej. W ten sposób powstawały niezwykle rytmiczne, niemalże muzyczne kompozycje wizualne. Zmiany rytmu kontrapunktowane są tu grą barw. To nie tylko zabawa formą. To także zachwycający popis precyzji abstrakcyjnego ruchomego obrazu.


Musivum 1 1974. Przez szkło (wolna wersja)
Musivum 1-74 – through glass, slower version / Musivum 1-74 Door glad langzame versie
Holandia 1974 / 2’
reżyseria: Maarten Visser
scenariusz: Maarten Visser
zdjęcia: Maarten Visser
montaż: Maarten Visser
właściciel praw: Helena Visser-Brouwers
źródło kopii: EYE Film Institute Netherlands
język: bez dialogów
barwa: kolor

Inspiracją dla abstrakcyjnych animacji Maartena Vissera były fugi Jana Sebastiana Bacha. Ścisłość reguł i precyzja kompozycji doskonale są tu widoczne. Tym razem Visser fotografuje układy płytek przez fakturowe szkło, dzięki czemu obraz zyskuje miękkość i niezwykłą, jakby przestrzenną strukturę. Nadal głównym motywem jest rytm zmieniających się kolorów i kształtów. Obraz staje się migotliwy i hipnotyzujący.


Bis (wersja oryginalna)
Bis – new original / Bis (Nieuw Original)
Holandia 1983 / 2’
reżyseria: Maarten Visser
scenariusz: Maarten Visser
zdjęcia: Maarten Visser
montaż: Maarten Visser
właściciel praw: Helena Visser-Brouwers
źródło kopii: EYE Film Institute Netherlands
język: bez dialogów
barwa: kolor

Tym razem obraz narasta, rozrasta się, jest bardziej szczegółowy, a kanciaste formy zostają zastąpione płynnymi, przypominającymi fale. Zestawienie ze sobą na czarnym tle sześciu ekranów, na których powtórzona zostaje ta sama animacja, potęguje tylko to wrażenie. Płynność współgra z kanciastymi kształtami, a na koniec rozpływa się w czerni.

Opracowanie: Karolina Kosińska

Informacje o reżyserze

Moje NH
Strona archiwalna 13. edycji (2013 rok)
Przejdź do strony aktualnej edycji festiwalu:
www.nowehoryzonty.pl
Nawigator
Lipiec 2013
PWŚCPSN
151617 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
Skocz do cyklu
Szukaj
filmu / reżysera / koncertu
 
Kalendarium Indeks filmów Mój plan Klub Festiwalowy Arsenał
© Stowarzyszenie Nowe Horyzonty
festiwal@nowehoryzonty.pl
realizacja: Pracownia Pakamera
Regulamin serwisu ›