English
Edycja 12, rok 2012
Crazy Horse
reż. Frederick Wiseman / Francja, USA 2011 / 134’
napisy: polskie i angielskie

Obsada

Naamah Alva, Daizy Blu, Philippe Decouflé, Philippe Katerine

Opis filmu

Crazy Horse to paryski klub ze striptizem, gdzie występują najpiękniejsze kobiety świata, wykonując najbardziej wyrafinowane układy taneczne i choreograficzne. Nocny świat erotycznych fantazji gromadzi widownię od 1951 roku, a w obiektywie legendy kina dokumentalnego, Fredericka Wisemana (znanego widzom 10. NH z filmu La Danse. Balet Opery Paryskiej), staje się fascynującym mikrokosmosem. Zdziwią się ci, którym klub ze striptizem przywodzi na myśl przaśne dziewczęta zadzierające do góry spódnice w rytm kankana – kierowany przez słynnego choreografa Philippe’a Decouflé Crazy Horse to ascetyczne laboratorium piękna. Owej kategorii podporządkowane jest tu wszystko: od idealnych fizjonomii zatrudnianych tancerek, przez finezyjne kostiumy, perfekcyjnie dopracowaną i nowoczesną choreografię, po zmysłową reżyserię światła. Z tych czynników starannie preparowany jest show – czysty ekstrakt kobiecego piękna, sublimacja pożądania i niemal abstrakcyjny obraz, gdzie tancerki stanowią jedną, wieloczłonową kompozycję. Prawdziwe piękno, jak mawia Decouflé, powstaje przez pokonanie niedoskonałości materii. W tej perspektywie film Wisemana jest w równej mierze dokumentem o tańcu, co traktatem o poszukiwaniu absolutu.

Opracowanie: Ewa Szabłowska

Informacje o reżyserze

Frederick Wiseman

Urodzony w 1930 roku amerykański dokumentalista. Od kilkudziesięciu lat z żelazną konsekwencją portretuje instytucje publiczne, odsłaniając w detalu mechanizmy leżące u podstaw systemów szkolnictwa, więziennictwa, gastronomii, przemysłu rozrywkowego czy opieki zdrowotnej. Wiseman pracuje według jednego modelu: kolekcjonuje około stu godzin materiału, który nagrywa bez wcześniejszego scenariusza, nie robi wywiadów ze swoimi bohaterami, nie dodaje muzyki ani komentarza. Liczy się tylko rejestracja i montaż. Przypominające wizualne eseje, filmy Wisemana nagradzane były na festiwalach w Wenecji, Cannes i Berlinie, dziś zaś zaliczane są do klasyki gatunku.

Wybrana filmografia

1967 Titicut Follies (doc.)

1975 Welfare (doc.)

1989 Near Death (doc.)

2003 Przemoc w rodzinie / Domestic Violence (doc.)

2009 La Danse. Balet Opery Paryskiej / La Dance – Le Ballet de l’Opéra de Paris / La Danse: The Paris Opera Ballet (doc.)

2010 Sala do boksu / Boxing Gym (doc.)

2011 Crazy Horse (doc.)

Opracowanie: Ewa Szabłowska

Stopka

reżyseria: Frederick Wiseman
scenariusz: Frederick Wiseman
zdjęcia: John Davey
montaż: Frederick Wiseman
dźwięk: Hortense Bailly
obsada: Naamah Alva, Daizy Blu, Philippe Decouflé, Philippe Katerine
producent: Pierre-Olivier Bardet, Frederick Wiseman
produkcja: Zipporah Films
właściciel praw: Celluloid Dreams
język: francuski, angielski
barwa: kolor
Moje NH
Strona archiwalna 13. edycji (2013 rok)
Przejdź do strony aktualnej edycji festiwalu:
www.nowehoryzonty.pl
Nawigator
Lipiec 2013
PWŚCPSN
151617 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
Skocz do cyklu
Szukaj
filmu / reżysera / koncertu
 
Kalendarium Indeks filmów Mój plan Klub Festiwalowy Arsenał
© Stowarzyszenie Nowe Horyzonty
festiwal@nowehoryzonty.pl
realizacja: Pracownia Pakamera
Regulamin serwisu ›