Jak podbić Księżyc
How to Raise the Moon
Niemcy, Dania
2011
/ 8'28’
W eksperymentalnej, czarno-białej animacji zrealizowanej przez niemiecką reżyserkę Anję Struck dochodzą do głosu jej zainteresowania historycznymi kierunkami i stylami filmowymi. Z nich wszystkich autorka zdecydowanie najbardziej preferuje surrealizm, któremu film zawdzięcza najwięcej. Przejawia się to najbardziej w jego treści – zagadkowej, niejednoznacznej i przez to dyskusyjnej. Anja Struck Urodzona w 1973 roku, studiowała animację oraz film eksperymentalny na Akademii Sztuk Medialnych w Kolonii. W 1999 roku wspólnie z Larsem Henkelem oraz Mariem Wagnerem stworzyli artystyczny kolektyw Reflektorium. Struck zrealizowała kilka krótkich filmów animowanych, które były prezentowane na arenie międzynarodowej i za które zdobyła kilka nagród. Wybrana filmografia: 2000 Scenes from the Second Storey (short, anim.) 2002 Enfants du Miel (short, anim.) 2004 Allerleirauh (short, anim.) 2011 Jak podbić Księżyc / How to Raise the Moon (short, anim.) Sekret Bradleya Manninga
Bradley Manning Had Secret
Wielka Brytania
2011
/ 5'30’
Sekret Bradleya Manninga tytułem nawiązuje do głośnej historii szeregowego amerykańskiej armii, który przed kilku laty rozpowszechnił w internecie tajne wojskowe dokumenty. Jednak to wcale nie nawiązująca do prawdziwych wydarzeń fabuła, lecz jej minimalistyczna forma stworzona za pomocą mocno eksponowanych pikseli staje się wizytówką animacji Adama Butchera. Adam Butcher Wielokrotnie nagradzany scenarzysta i reżyser, który w swojej pracy eksploruje różne style budowania narracji oraz strony wizualnej. Jego filmy pokazywane były w całej Europie, a ostatni krótki metraż Internet Story zobaczyło online ponad pół miliona widzów. Aktualnie pracuje dla Red Bee Media, pisze oraz reżyseruje materiały promocyjne dla BBC. Wybrana filmografia: 2006 Unanswered (short) 2010 Internet Story (short) 2011 Sekret Bradleya Manninga / Bradley Manning Had Secret (short, anim.) Fińska bajka 2011
A Finnish Fable 2011 / Teoksen alkuperäinen nimi 2011
Finlandia
2011
/ 5'35’
Treść fińskiej animacji można by zamknąć w zdaniu, które rozpowszechniają materiały promocyjne filmu. A brzmi ono: migawki z życia manekina na wsi. Dzieło te jest przede wszystkim próbą ożywienia poprzez animację sztucznej figury o ludzkich kształtach. Do tego dochodzi skonfrontowanie jej nie tylko z ludzkimi przyjemnościami (na przykład biwakowaniem), ale także z naturalnym, dotychczas wolnym od wyrobów sztucznych, środowiskiem. Niina Suominen W 2004 roku ukończyła Akademię Sztuk Pięknych w fińskim Turku. Uczyła się również kowalstwa, opieki nad zwierzętami oraz posiada doświadczenie w charakterze pracownika lasu. W swojej pracy wykorzystuje tradycyjne techniki ręcznej animacji. Jej filmy były pokazywane w rodzimej Finlandii oraz za granicą. Żyje i pracuje w Finlandii. Filmografia: 2009 Hyvä meininki / Good Stuff (short, anim.) 2010 Kutsun itseäni terveeksi / I Call Myslef Sane (short) 2011 Fińska bajka 2011 / Teoksen alkuperäinen nimi 2011 / A Finnish Fable 2011 (short, anim.) Pamięć ciała
Body Memory / Keha mälu
Estonia
2011
/ 9’
Nasze ciało pamięta więcej, niż jesteśmy sobie w stanie wyobrazić. Pamięta smutek i ból naszych przodków. Nosi w sobie historie naszych rodziców i dziadków, a także dziadków naszych dziadków. Pytanie, jak daleko wstecz sięga pamięć naszego ciała? Ülo Pikkov Urodził się w 1976 roku w Estonii. W 1998 roku ukończył Akademię Sztuk i Mediów w Turku (School of Art and Media), a w 2005 Instytut Prawa na Uniwersytecie w Tartu (Institute of Law, University of Tartu). Od 1996 roku realizuje krótkometrażowe animacje oraz filmy eksperymentalne, a od kilku lat zajmuje się również produkcją filmów innych twórców. Wybrana filmografia: 1996 Cappucino (short, anim.) 2001 Superlove (short, anim.) 2006 Taste of Life (short, anim.) 2008 Dialogos (short, anim.) 2011 Pamięć ciała / Keha mälu / Body Memory (short, anim.) Bezdech
Apnea / Apnée
Francja
2011
/ 3'32’
Zamknięta w swojej łazience młoda, przytłoczona codziennością kobieta próbuje odzyskać odrobinę spokoju i równowagi. Film zrealizowany techniką malowania na szkle. Flora Molinié Urodzona w Paryżu w 1990 roku. Naukę filmu animowanego rozpoczęła w Szkole Grafiki, a później uzyskała dyplom Instytutu Paryskiego w Sainte Geneviève. W 2010 roku rozpoczęła pracę nad swoim pierwszym filmem krótkometrażowym Bezdech, w którym wykorzystała technikę malowania na szkle. Filmografia: 2011 Bezdech / Apnée / Apnea (short, anim.) Bobby Yeah
Wielka Brytania
2011
/ 23’
Ponurą egzystencję drobnego bandyty Booby’ego Yeah wzbogacają jedynie walka na pięści i kradzieże. Do momentu, kiedy Bobby pokusi się o kradzież czteronożnego ulubieńca należącego do pewnego groźnego dżentelmena. A to sprawi, że rzezimieszek znajdzie sie w poważnych kłopotach. Robert Morgan Studiował animację na Uniwersytecie Sztuk Pięknych w Farnham. Dotychczas pracował zarówno przy produkcjach fabularnych, jak i animowanych. Za swoje filmy krótkometrażowe zdobył ponad 30 międzynarodowych nagród. Aktualnie udziela się w różnorodnych projektach pełnometrażowych. Oprócz realizacji filmów uczy rzemiosła filmowego oraz animacji na Uniwersytecie w Westminster. Jest także wykładowcą Państwowej Wyższej Szkoły Filmowej i Telewizyjnej oraz The Royal College of Art. Filmografia: 1997 The Man in the Lower – Left Hand Corner of the Photograph (short, anim.) 2001 The Cat With Hands (short, anim.) 2003 The Separation (short, anim.) 2004 Monsters (short, anim.) 2009 Overtaken (short, anim.) 2011 Bobby Yeah (short, anim.) Powolny Derek
Slow Derek
Wielka Brytania
2011
/ 8'12’
Derek jest przeciętnym pracownikiem biurowym, którego usystematyzowane życie wypełniają podobne do siebie dni. Pewnego razu postanawia stawić opór monotonii swojej egzystencji i podejmuje ryzykowną próbę zmierzenia się z… prędkością Ziemi. Daniel Ojari konfrontuje za pomocą prostych znaków niepohamowaną szybkość obrotu kuli ziemskiej wokół własnej osi z ociężałym, powolnym trybem życia głównego bohatera filmu. Daniel Ojari Posiada tytuł magistra animacji The Royal College of Art. W pracy animatora i reżysera wykorzystuje przede wszystkim metodę tradycyjnej animacji poklatkowej z wykorzystaniem modeli. Sięga również po inne metody, jeśli pozwalają mu one osiągnąć pożądany efekt. Mieszka w Londynie. Filmografia: 2010 Obscura (short, anim.) 2011 Powolny Derek / Slow Derek (short, anim.) Wielki królik
The Great Rabbit / Gurehto Rabitto
Francja
2012
/ 7'12’
Wielki królik to przede wszystkim zwycięstwo formy. Geometryczne figury to podstawowy budulec, z którego Atsushi Wada tworzy swój filmowy świat, jaki na naszych oczach przeobraża się i zmienia, odsłaniając coraz to nowe właściwości rzeczy, zjawisk, postaci. Relacje, które zachodzą pomiędzy jego poszczególnymi elementami, oparte są na odległych plastycznych skojarzeniach, które wskazują na inspiracje autora osiągnięciami surrealistów. Atsushi Wada Urodzony w 1980 roku. Studiował na Uniwersytecie Osaka Kyoiku oraz na Uniwersytecie Sztuk Pięknych w Tokio. W 2002 roku rozpoczął realizację krótkich animacji. Day of Nose (2005) zdobył nagrodę dla najlepszego filmu krótkometrażowego na MFA w Norwegii. Well, That’s Glasses (2007) zdobyły tytuł najlepszego filmu na MFFK w Rio de Janeiro. In a Pig’s Eye (2010) wygrało w kategorii „Najlepszy film” na Międzynarodowym Festiwalu Animacji Filmowej Fanroche oraz Srebrnego Jabberwocky na MFF Etiuda & Anima. The Mechanism of Spring (2010) miał swoją premierę na Międzynarodowym Festiwalu Filmowym w Wenecji. Filmografia: 2005 Yasashii Fue Tori Ishi / Gentle Whistle, Bird and Stone (short, anim.) 2005 Hana no Hi / Day of Nose (short, anim.) 2007 Souiu Megane / Well, That’s Glasses (short, anim.) 2010 Wakaranai buta / In a Pig’s Eye (short, anim.) 2010 Haru no shikumi / The Mechanism of Spring (short, anim.) 2012 Wielki królik / Gurehto Rabitto / The Great Rabbit (short, anim.) Moxie
Wielka Brytania
2011
/ 5'45’
Moxie ma w sobie ujmujący czar płynący z niepoprawności pionierskich filmów animowanych, która w pierwszych latach kinematografii była wynikiem niedoskonałej jeszcze techniki, a dziś jest już wyłącznie świadomym wyborem autorów filmu. Niewyraźny, miejscami skaczący i skrzeczący biało-czarny obraz w Moxie jakością przypomina pierwsze filmy rysunkowe z wytwórni Walta Disneya. O tym, że obraz Stephena Irwina powstał już w zupełnie innych warunkach, przypomina drastyczna fabuła filmu. Stephen Irwin Jest absolwentem Central St. Martins College of Art & Design. Zrealizowana przez niego animacja Moxie (2011) zdobyła najważniejsze wyróżnienie na Międzynarodowym Festiwalu Animacji w Ottawie, a wcześniejsza The Black Dog’s Progress (2010) zdobyła British Animation Awards 2010 w kategorii „Najlepszy film krótkometrażowy”. W 2009 roku został uznany za wschodzącą gwiazdę animacji. Wybrana filmografia: 2005 Dialog (short, anim.) 2006 Bows and Arrows (short, anim.) 2009 The Black Dog’s Progress (short, anim.) 2010 Horse Glue (short, anim.) 2011 Moxie (short, anim.) Romans
Romance
Szwajcaria, Kanada
2011
/ 7'10’
Romans to nic innego, jak wizualizacja pragnień samotnego mężczyzny o związku z nieznajomą kobietą, poznaną podczas podróży samolotem. Akcja tego miłosnego dramatu ujęta została w takty drugiej części sonaty Rachmaninowa (op. 19), która narzuca rytm tej stworzonej za pomocą ołówka, akryli i pasteli animowanej opowieści. Georges Schwizgebel Urodzony w 1944 roku. W 1970 roku wspólnie z przyjaciółmi założył Studio GDS. Wprawdzie jego głównym zajęciem etatowym było wykonywanie ilustracji oraz grafiki, jednak coraz więcej czasu poświęcał realizowaniu filmów. Mieszka i pracuje w Genewie. Wybrana filmografia: 1974 Le vol d’lcare (short, anim.) 1985 78 tours (short, anim.) 1995 L’année du daim (short, anim.) 1996 ZigZag (short, anim.) 2008 Retouches (short, anim.) 2011 Romans / Romance (short, anim.) Opracowanie: Patryk Tomiczek |
Moje NH
Strona archiwalna 13. edycji (2013 rok)
Przejdź do strony aktualnej edycji festiwalu:
www.nowehoryzonty.pl Nawigator
Lipiec 2013
Szukaj
filmu / reżysera / koncertu
|