English
Varia

Anka i Wilhelm Sasnal z producentkami filmuAnka i Wilhelm Sasnal z producentkami filmu
Ciekawostki z przestrzeni NH
02 lutego 2012
Trwają rotterdamskie projekcje "Z daleka widok jest piękny" Anki i Wilhelma Sasnal

Na festiwalu w Rotterdamie trwają konkursowe projekcje Z daleka widok jest piękny w reżyserii Anki i Wilhelma Sasnal. Laureat nagrody dla najlepszego filmu w konkursie Nowe Filmy Polskie 11. NH wejdzie na ekrany polskich kin 10 lutego (dystrybutor: Stowarzyszenie Nowe Horyzonty). W najnowszym numerze tygodnika "Wprost" 5/2012 (1511) Małgorzata Sadowska w tekście Dom zły pisze o nim m.in.:

"(...) "wymykające się spod kontroli namiętności" są głównym bohaterem filmu, który w pewnym sensie rozlicza Polaków z ich grzechów i win: zapomnianych, odrzuconych, wypartych, a jednocześnie przechowywanych głęboko w pamięci wspólnoty. W Z daleka widok jest piękny sąsiedzi stają się postaciami z Sąsiadów Grossa. Zagłada, podobnie jak na obrazach Sasnala, jest ukrytym tematem filmu. - Wychowywałem się u babci, opowieści wojenne znam z pierwszej ręki i myślę, że również dlatego to nie jest dla mnie przeszłość. My wciąż żyjemy "po wojnie", ona się nie skończyła ani w 1945 r., ani symbolicznie w 1989 - przekonuje malarz, którego prababka zginęła w Auschwitz. Trauma wojenna, Holocaust to częste tematy jego prac, wystarczy wspomnieć bratki w kształcie trupich czaszek namalowane na murze okalającym Muzeum Powstania Warszawskiego, obrazy inspirowane komiksem Maus oraz Shoah Lanzmanna albo te, które czerpią z twórczości Andrzeja Wróblewskiego i jego słynnego cyklu Rozstrzelanie.

(...) Anka z niepokojem przegląda Judenjagd. Polowanie na Żydów Jana Grabowskiego. To historyczna książka dotycząca powiatu, z którego Anka pochodzi. Obawia się, że wśród dziesiątków przytaczanych nazwisk może znaleźć znajome.

Z daleka widok jest piękny, chociaż jego akcja dzieje się współcześnie, jest pełen aluzji do czasów Zagłady. (...) - Wciąż mamy do czynienia z potrzebą usprawiedliwiania, z wyciąganiem pozytywnych bohaterów. To mechanizm obronny, który sprawia, że zło, które się stało, nie jest dotkliwe, nie jest bolesne. Boli Gross i jego postać, boli to, że się Zagładą zajmuje - natomiast nie boli to, co się stało - mówi Anka. A żeby wreszcie zabolało, "powinniśmy zaniechać przywoływania w dyskusji o Holocauście bohaterskich Polaków. Powinny się skończyć te patriotyczne jęki, że nie mamy nic wspólnego z tymi, którzy tych Żydów ścigali po wioskach i wydawali w miastach." - Przyznać się - dodaje Anka - To chyba jest właściwe słowo. 

(...) Żeby wymknąć się z pułapki zrobienia kolejnej słusznej pracy o Zagładzie, Sasnalowie postanowili, że ich film nie będzie dosłowny. Że jego akcja będzie się działa współcześnie, że stworzą metaforę, że pokażą, jak działa mechanizm, który sprawia, iż w ludziach wyzwala się zło. Jak funkcjonuje zbiorowość, jak rodzi się tajemnica, która tę zbiorowość scala."

Polecamy! 

Z daleka widok jest piękny w Rotterdamie

wywiad z Wilhelmem Sasnalem (wideo, culture.pl)

Moje NH
Strona archiwalna 13. edycji (2013 rok)
Przejdź do strony aktualnej edycji festiwalu:
www.nowehoryzonty.pl
Nawigator
Lipiec 2013
PWŚCPSN
151617 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
Skocz do cyklu
Szukaj
filmu / reżysera / koncertu
 
Kalendarium Indeks filmów Mój plan Klub Festiwalowy Arsenał
© Stowarzyszenie Nowe Horyzonty
festiwal@nowehoryzonty.pl
realizacja: Pracownia Pakamera
Regulamin serwisu ›