Edward Hopper fascynował pisarzy, reżyserów i muzyków, ćmy barowe i bardów nocnego życia, inspirował Toma Waitsa, Jima Jarmuscha i Alfreda Hitchcocka. Był malarzem nowoczesności - portretował życie w wielkim mieście. Obrazy Hoppera intrygują, bo są psychologicznymi zagadkami, zatrzymanymi kadrami z sytuacji, które za chwilę mają się rozegrać, albo właśnie się wydarzyły. Napięcie je rozsadza, ale nigdy nie widzimy momentu kulminacyjnego. Gustav Deutsch zaczyna swoje "wizje rzeczywistości" tam, gdzie kończy się narracja malarza. Wychodzi od kilkunastu najbardziej znanych prac artysty, które "ożywają". Deutsch umieszcza w nich bohaterkę zbiorową, amerykańską everygirl o zwykłym imieniu Shirley, aktorkę offowego teatru, która przeprowadza widzów przez doświadczenie amerykańskiej rzeczywistości w pierwszej połowie XX wieku.
(…) odkryciem jest "Shirley - wizje rzeczywistości" Gustava Deutscha, impresja o kobiecie złożona wyłącznie z ruchomych płócien Edwarda Hoppera. Austriacki twórca multimedialny nie poprzestaje jednak na mechanicznym ożywieniu obrazów (zabiegu raczej banalnym w dobie powszechnej obróbki komputerowej), ale wchodzi w ich głąb. Przywołuje nie tylko intymny nastrój hotelowych pokoi, biur, nocnych barów i sal kinowych, lecz również ducha czasu, charakterystycznego dla różnych etapów amerykańskiej historii, od Wielkiego Kryzysu, poprzez II wojnę światową, okres makkartyzmu i walki z rasizmem, aż po rok 1963.
Anita Piotrowska, "Tygodnik Powszechny"
Gustav Deutsch
Zaangażowany w interdyscyplinarne projekty reżyser, artysta, architekt, muzyk i fotograf. W latach 80. zaczął kręcić filmy found footage. Jednym z najczęściej podejmowanych przez niego tematów jest refleksja nad istotą kina i dominującymi w nim narracjami. Od 1996 roku Deutsch pracuje nad serią Film ist będącą hołdem, a zarazem krytyką sztuki kinematograficznej oraz rządzących nią mechanizmów. Ostatnia odsłona projektu - FILM TO. dziewczyna i pistolet znana jest widzom 9. edycji Nowych Horyzontów.